Dette års hortensiaflor har været fuldstændig uovertruffen. Aldrig har jeg set så mange blomster og så store planter. Det skyldes naturligvis den milde vinter og forår. Den sort som ses ovenfor er faktisk en billigplante, som jeg købte i supermarkedet sidste år. De er ofte ikke hårdføre i det danske klima, men i år klarede den skærene og kvitterede med en mængde skønne blomster.

Hortensier af denne slags (Hydrangea Macrophylla) blomstrer på sidste års tilvækst og derfor er de sårbare overfor frost - og de må absolut ikke skæres tilbage, hvis man ønsker blomstring. Jeg har erfaring med at den mest pålidelige hortensia er 'Bouquet rose', som ses nedenfor. De to planter er faktisk taget som stiklinge fra én og samme plante. Jordbundsforholdene gør at de falder ud som henholdsvis blå (sur jord) og rosa (kalkrig jord).










Der er også kommet en række nye hortensier, kaldet 'Endless Summer', som blomstrer på dette års skud, så disse burde også være driftsikre. Jeg har købt én i år, så jeg har endnu ingen erfaring med den - men skøn ser den da ud.


Hortensier må ikke tørre ud og bør ikke stå i direkte sol midt på dagen, da bladende let bliver misfarvede af solen.

Hortensieslægten 'Paniculata', som blomstrer på dette års ved fortæller jeg om senere...



Kommentarer

Populære opslag