Planter med sølvgråt løv til havens bede

Jeg elsker planter med gråt og sølvfarvet løv. De er fantastisk smukke og kan giver et indtryk af ekslusivitet og charme. De tiltrækker helt naturlig blikket og så har de som regel den fordel, at de tåler tørke rigtig godt. Da vandpriserne som bekendt er skyhøje, er det virkelig en egenskab jeg sætter stor pris på.


Èn af mine yndligsplanter er bynke, eller Artemisia ludoviciana på latin. Den skal stå i fuld sol, hvor den trives allerbedst. Den breder sig virkelig meget, så hvis man har et stort areal der skal dækkes, er denne plante et godt bud. Den har lidt svært ved at stå selv, så enten kan man klippe den 2/3 tilbage sidst på foråret, eller man kan sætte den sammen med andre planter som kan støtte den. Som på billederne her, hvor den står sammen med den blå katteurt. Det ser det helt bedårende ud, ikke?

Planten får gule blomster midt på sommeren. Jeg må indrømme at jeg ikke er så glad for dem, så jeg klipper dem ganske enkelt af.


Kommentarer

Populære opslag