Spiring af frø i fuld gang

Man kan da kun blive glad i låget af dette syn. Det er ikke til at tro, at der allerede efter ganske få dage er så godt gang i spiringen. Og se hvordan måneblomsten stadig har sin lille hue på.

Havedrømme_frøspiring i vindueskarmen






I dag stiller jeg de potter der er spiret en smule køligere, så de ikke stikker helt af for mig.

Nu kan jeg allerede drømme mig til et fantastisk bølgende blomsterflor til sommer.

Stolt kavaler til venstre og måneblomst til højre var de første frø der spirede.

Stolt kavaler 

Stolt kavaler er en supergod bedfylder, som blomstrer uophørligt fra midt på sommeren og helt til frosten sætter ind. Man skal blot sørge for at fjerne de afblomstrede hoveder, hvorefter blomstringen fortsætter. 

De findes også i rosa farver og de bliver 60-100 cm høje, alt efter hvilken sort man vælger. Blomsterne tiltrækker bier og insekter og er rigtig fine som snitblomster. De kan også sås direkte på friland. Husk, at det er en sommerblomst som ikke kan overvintre. Køb nye frø og så dem til næste forår.

Måneblomst

Den smukke, kridhvide og duftende måneblomst havde jeg ikke hørt om førend jeg fandt den hos Albinus Frø. Det er en frodig slyngplante, der på en sommer kan klatre mange meter. Den leverer en stadig strøm af store, hvide blomster, der åbner sig først på aftenen. Det tager et par minutter for en blomst at åbne sig – man kan faktisk se det med det blotte øje: et betagende syn! Op ad formiddagen den efterfølgende dag visner blomsten. Men det gør ikke noget, for nye blomster er parat til udspring aften efter aften. Denne blomst har jeg meget store forventninger til.

Kommentarer

Populære opslag