Elegante træpæoner (Paeonia suffruticosa)

Den skønne træpæon stammer oprindelig fra Kina. Mens den almindelige pæon, som er en staude, visner ned om vinteren og kommer igen om foråret, er træpæonen en busk, hvis grene vokser videre hvert år, så busken bliver højere og højere.


Om træpæonen

Træpæonen bliver 1-2 m høj og har en utrolig smuk vækst og flotte blade der pynter hele sommeren. De findes i mange forskellige farver, lige fra hvid, gul, lyserød og mørk rød. De har utrolig smukke støvdragere, der næsten ligner et helt lille kunstværk. De blomstrer lige nu og kort ind i juni måned.


Det er først i de senere år at man har kunnet købe dem hos plantecentre i Danmark. Mine egne har jeg købt på Nettet fra Finland. Jeg har set, at Kridtvejs Planter har nogle forskellige farver.



Træpæonerne er hårdføre og kan lide at stå solrigt og beskyttet mod vind. Jorden skal helst være næringsrig, muldrig og veldrænet.


Træpæoner skal man ikke beskære, med mindre de har visne grene - de fjernes naturligvis.


Jeg holder utrolig meget af mine træpæoner, for de pynter både om foråret med deres overdådige blomster og hele sommeren med deres smukke blade. Helt sikkert en plante der varmt kan anbefales.

Kommentarer

Populære opslag