Sådan får du flotte og sunde roser

De fleste af os som har roser i haven, har vel oplevet at glæden ved det smukke blomsterflor først i juli måned, afløses af skuffelse over meldug, stråleplet og andre sygdomme. For et par år siden var jeg selv var klar til at skove alle mine roser, fordi de skuffede fælt med sygdomsbefængt løv.

Austin Roses

Men der findes faktisk et par tricks til at få flotte, sunde og blomsterrige rosenplanter - hvert år.

Vælg sunde roser

Først og fremmest bør man altid vælge sunde og hårdføre roser. De fleste rosenforædlere har information om dette på deres hjemmesider. Selvfølgelig skal det tages med et gran salt, da de jo i sagens natur ikke skriver hvis en rose ikke er sund og hårdfør. Men kigger man lidt på nettet, kan man sagtens finde artikler om hvilke roser der er gode.

Placering af roser

Rosen bør plantes på et solrigt sted i lerholdig jord. Der skal være minimum 6 timers sol hver dag. Rosen skal plantes således, at podestedet (bulen lige over rødderne) er ca. 10 cm under jordens overflade.  Brug gerne rosenjord for at sikre den bedst mulige start. Rosen må aldrig tørre ud.

'Gentle Hermione', Austin roses


Gødning af roser

Roser er grådige planter. De skal gødes 2-3 gange hvert år. I april, i juni og lige efter blomstringen i juli.

'Clair Austin', Austin Roses




Spray

Selvom man, som jeg, ikke bryder sig om at sprøjte i sin have, er det helt essentielt for rosernes sundhed at sprøjte et par gange årligt. Jeg bruger selv Baymat Ultra. Siden jeg startede dette, har jeg stort set ikke haft hverken stråleplet, rust eller meldug. Løvet har stået fuldstændig grønt og sundt.

Ønsker du perfekte roser til sommer, skal du sprøjte første gang allerede nu - helst i aftentimerne, så solen ikke ødelægger bladene efter sprøjtningen. Faktisk bør man helst gøre det omkring midt i maj første gang, men jeg er sikker på at man stadig kan nå at gøre det.

Overholdes disse 4-5 ting som er beskrevet her, får du helt sikkert flotte roser allerede her til sommer.

God fornøjelse!

'Strawberry Hill', Austin Roses

Kommentarer

Populære opslag