Smukt træ med selvlysende gule blomster; Lindera obtusiloba

På en trist og grå regnvejrsdag, har man brug for at drømme lidt. Jeg drømmer om det smukke træ jeg så i Botanisk Have forleden.

Havedrømme_Lindera Obtusiloba
'Lindera Obtusiloba' er navnet på det lille kønne træ. Man drages helt naturligt mod de næsten selvlysende dybgule, runde frynsede blomster. Så vidt jeg kan se, har træet ikke noget dansk navn. Det kan vist heller ikke købes her i landet, men jeg har set det hos et par engelske onlineforhandlere - fx. her.

Havedrømme_Lindera Obtusiloba
Træet stammer fra Kina, Japan og Korea og bliver op til 6 meter højt. Bladene er meget smukke og om efteråret bliver løvet helt gult og glødende. 

Havedrømme_Lindera Obtusiloba
Havedrømme_Lindera Obtusiloba



Kommentarer

  1. Flot - synes min kirsebærkornel minder lidt om den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har ret - de minder meget om hinanden :-)

      Slet
  2. Får mig til at tænke på Corylopsis pauciflora, som jeg så i planteskolen for nylig, og som jeg heller ikke kendte.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag