Grus i haven - nemt og vedligeholdelsesfrit

Måske husker du den dejlige svenske TV-serie 'Den hvide sten' fra 70'erne? Jeg mindes Fias smukke have, med de fine snoede grusstier, der knitrede under fødderne når nogen gik på dem.

Det var inspirationen for mig, da jeg besluttede mig til at anlægge et relativt stort område med grus i min have.

Havedrømme_Gør det selv, easy gardeling, grus, nem have, Projekter,
De sidste mange år har området været køkkenhave og græsplæne. Men jeg var så træt af at mine kartofler fik skimmelsvamp, jordbærhøsten udeblev, hindbærplanterne døde og græsset ikke ville gro, så jeg besluttede, at i år skulle der ske noget nyt. Her kan du se, hvordan man nemt og hurtigt kan lave smukke pasningsfrie områder i sin have med grus.

Anlæg af pasningsfrie grusområder i haven

Først fjernes al græstørv, rødder og store sten. Arealet planes herefter ud, så der ikke er buler eller huller. Så stampes underlaget godt, enten med tromle eller med fødderne.

Havedrømme_Gør det selv, easy gardeling, grus, nem have, Projekter,

For at hindre ukrudt i at komme nedefra og op, lægges en ukrudtsdug ud over hele området. Jeg har fundet nogle billige hos Jem og Fix, som er en del billigere end dem fra planteskolen. Husk at der skal være rigeligt overlap på hver bane, for at ukrudtet ikke skal kunne komme igennem.

Gruset kan bestilles online hos både byggemarkeder i bigbags, eller direkte fra en grusgrav på lad. Jeg synes det var for dyrt at få det leveret i bigbags, så jeg bestilte hos Grus Direkte. Det bliver leveret i løbet af 1-2 dage. Det er vigtigt at materialet passer naturligt ind i haven. Jeg vil aldrig vælge granitskærver til en almindelig have. Det hører mere til en japansk have. Jeg har valgt perlesten på 4-8 mm til min have. 

Min erfaring siger, at det er passende at have ca. 5 cm grus på det område man ønsker at anlægge. Man kan bestille grus i ton eller i kubikmeter. Til brug for bestillingen, er det nemmest at bruge en mængdeberegner. Her kan man både se hvor meget det vejer og fylder. 

Så er det ellers bare at tage fat med trillebør, skovl og rive. 

Havedrømme_Gør det selv, easy gardeling, grus, nem have, Projekter,
Man kan eventuelt bruge et kantbånd af hård plast hvis gruset skal holdes indenfor et bestemt afgrænset område. De kan fx. købes Silvan.

Nok er det hårdt at flytte flere tons grus på plads. Meeeen jeg fryder mig nu over alle de græsslåningsfrie dage jeg får fra nu af, og resten af mit liv. Grus kræver nemlig næsten ingen vedligeholdelse. 

Nu skal jeg bare lige have beplantet bedene og have placeret et par liggestole. Her skal jeg ligge til sommer og nyde livet i mit nye (næsten) pasningfrie have.

Havedrømme_Gør det selv, easy gardeling, grus, nem have, Projekter,

Kommentarer

Populære opslag