Bronzefennekel til pynt, bier og sommerfugle

Sidste år købte jeg en bronzefennekel til mit cottagehaveafsnit. Den stod flot hele sommeren, med fint og luftigt bronzefarvet løv og lysegule skærmblomster. 

Billedet er fra Birds and Blooms Magazine

Planten bliver 1½ meter høj og giver en meget romantisk og let stemning, når de lysegule skærmblomster danser over det øvrige blomsterflor. Blomsterne tiltrækker masser af bier og sommerfugle. De spæde blade har en frisk lakridsagtig smag og kan bruges i salater, og er også gode til fisk.

Billedet er fra gardenality.com

Det skal siges, at planten hos planteskolen er ret dyr. Forleden var jeg i Torvehallerne i København, hvor jeg købte en bakke bronzefennekel, som bruges som krydderurt. Den kostede kun 30 kr. og der var mere end 30 små fine fennekelplanter i bakken.

Jeg gik straks hjem og plantede de 30 planter ud i mindre potter. Så nu har jeg, for en billig penge, fået masser planter til et kæmpe område. De er rigtig gode som bedfyldere og vil gerne stå i fuld sol.


Bronzefennikel sætter små frø, som også kan bruges i madlavning­en. Frøene spredes let i haven, så til næste år kommer der endnu flere dejlige bronzefennikelplanter.

Kommentarer

Populære opslag